Vágar

Vágar

keskiviikko 17. kesäkuuta 2015

Kotikolo

Jälleen on aika palata Mykinesille eli kotisaarelle ja tuttuun kylään töiden pariin! Valtavan piristävät vapaapäivät ovat nyt takana ja paluu arkeen koittaa monta hienoa kokemusta rikkaampana. :) Nyt taitaakin olla Suomessa ja Ruotsissa juhannusviikko, joten täytyypä meidänkin Fannyn kanssa kehitellä jotain kivaa tekemistä loppuviikkoon! Täällä on tänäänkin tyypillinen sää eli vettä sataa ja kovasti tuulee ja lämpötila on 8 astetta, ja mikäli oon oikein ymmärtänyt niin juhannuksen sääennustukset eivät Suomessakaan ihan hirveästi tästä eroa? :D

Nolsoyn saaren kylä maanantaina, ja täydellisin sää mitä oon Fääreillä kokenut!<3



Mää vietin siis kaksi yötä Sarin perheen kotona Nolsoylla, josta pääsee lautalla useita kertoja päivässä Torshavniin 15 minuutissa. Nolsoy tuntui olevan täynnä positiivista energiaa ja koko kylän ilmapiiri oli hirmu lämminhenkinen. Siellä haluaisin käydä vielä uudelleenkin! Oon myös tosi iloinen tutustuttuani Sariin, joka kertoi mulle tosi paljon Färsaarilla elämisestä ja kokemuksistaan sekä nordjobbarina työskentelystä että elämästään Färsaarilla Nordjobb-kesän jälkeen. Sari tuntee myös lukuisia aiempina vuosina Mykinesillä työskennelleitä pohjoismaalaisia nuoria. Oli mukava kuulla, että samassa paikassa ennen mua työskennelleillä on ollut samankaltaisia kokemuksia ja ajatuksia tuosta saaresta ja työpaikasta kuin mulla! Sarin perhe lähtee pian pitkälle lomalle Saksaan ja Suomeen eikä me välttämättä enää tavata mun fääriaikana, mutta uskon että me tullaan varmasti vielä tapaamaan toisemme myöhemmin elämässä, joko Färsaarilla tai Suomessa!


Vihdoin pääsin myös tapaamaan Färsaarilla työskentelevät muut nordjobbarit! Kaikki muut siis ovat töissä Torshavnissa, paitsi mää ja Fanny. Meitä on täällä Nordjobbin kautta yksi Suomesta, yksi Ruotsista, kaksi Norjasta ja kaksi Tanskasta. Meidän eilisellä tapaamisella mukana oli myös tietysti Sari, Olevin kaveri Norjasta sekä Erhard, joka toimii siis Nordjobbin "projektledare" täällä Färsaarilla. Olin superinnoissani päästessäni vihdoin messiin tapaamaan nämä muut, kun meidän on niin vaikea olla yhteisissä jutuissa mukana tuolta Mykinesiltä. Eikä me koskaan päästä Fannyn kanssa samaan aikaan liittymään reissuihin tai tapaamisiin, mutta onneksi edes vuorotellen ja silloin tällöin kun saadaan vaan vapaapäiviä! Käytiin siis porukalla tosi hyvässä ravintolassa Torshavnin keskustassa syömässä. Mun ainut ongelma oli jälleen kerran kielen kanssa, koska en tajua oikeasti MITÄÄN mitä muut puhuvat norjaksi tai tanskaksi keskenään. Ymmärrän silloin, kun joku puhuu pelkästään mulle (koska silloin he onnekseni puhuvat hitaammin ja selvästi artikuloiden) mutta jos koetan sivusta kuunnella yhteistä keskustelua, niin mulla menee kaikki aivan ohi. Onneksi he kysyessäni jaksoivat aina selittää mulle asian yksinkertaisemmin tanskaksi/norjaksi. Tai sitten lopulta vain englanniksi, jolloin mun ei tarvitse koko ajan toistaa "siis mitä??" "mitä tarkoitat?" "sori mutta nyt en oo vieläkään oikein kärryillä". Kunpa mun ruotsin taito nyt vaan paranis nopsaa niin ehkä saisin kiinni noista muistakin kielistä... :D 

Mun vapaapäiviä oli varjostamassa ikävä kyllä ongelmat ton puhelimen kanssa. Käytin siis viimeiset rahani (en oo vielä saanut täällä palkkaa joten siks oon rahattomana:D) uuteen "halpaan" kännykkään, ainoastaan siksi että saisin Spotifyn ladattua. Mulla on tietokone yhteydenpitoa varten joten tarvitsin kännykkää vain musiikin kuunteluun, mutta nyt tilanne on se, ettei kännykkään saa ladattua Spotifyta. Se vain ilmoittaa jotain että kohdemaasi ei salli latausta tms. Eli en tiedä pystyykö sitä lataamaan täällä Färsaarilla ollenkaan. Mutta just joku paikallinen kertoi mulle että hänen kaverinsa käyttää Spotifyta joten miten ihmeessä he ovat sen saaneet ladattua?!!?! Niin siis, nyt oon vaan käyttänyt tuntikaupalla aikaa surffaten netissä etsien vinkkejä tai apua Spotifyn lataamiseen... Hoah. Jos joku Suomessa tietää keinon ladata Spotify Färsaarilla, niin muhun saa ottaa yhteyttä!!! 
Terveisin epätoivoinen Anna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti