Vágar

Vágar

keskiviikko 13. toukokuuta 2015

Kohteessa!

Jee perillä ollaan!! Yövyin ensimmäisen yöni pienessä hostellissa Vágarissa, samassa paikassa jossa lentokenttä sijaitsee. Vágar on noin 3000 asukkaan saari, jossa on muutama kylä ja yhdessä kylässä mää asustelen nyt tän vuorokauden. Täällä on myös satama, josta lähtee lautta Mykinesiin eli mun lopulliseen määränpäähän. Sinne kulkee myös helikopteri, joka harmillisesti oli täynnä tälle päivälle, joten en saa ainakaan vielä kokea helikopterikyytiä:(


 Heti lentokoneesta ulos astuttuani tajusin, että mulla on aivan liian vähän vaatetta päällä. Kylmä viima yhdistettynä pistävään tihkusateeseen meinasivat saada epätoivon aikaiseksi, kun hostellille oli matkaa 3 km ja painavien matkalaukkujen raahaaminen oli jo muutenkin vienyt kaiken energian mennessään. Siinä tallustellessa vuorta alaspäin, onnekseni yksi kylän asukas ystävällisesti poimi mut kyytiin ja vei hostellille saakka! Mulle kävi mielettömän hyvä säkä, kun ensimmäinen tapaamani färsaarelainen oli noin avulias! Hän tietysti tunsi hostellin omistajan, kuten täällä kylässä kaikki toisensa, ja muutenkin mulla tuli jo lentokoneessa sellainen olo että lentoemännät tunsi henkilökohtaisesti jokaisen matkustajan ja matkustajat toisensa:D


 Tänään olikin jo hieno ilma, aurinkokin pilkahteli eikä eilisistä järkyttävistä tuulenpuuskista ollut tietoakaan! Eilen lentokentältä kävellessä törmäsin villeinä vuorella laiduntaviin lampaisiin, joita sitten tänä aamuna lähdin tähystämään. Hostellin omistaja ei oikein käsittänyt mun innostusta noita lampaita kohtaan, koska täällä kaikki vihaa niitä kun ne syö kuulemma kaikki kasvit ja tukkii autotiet. Hän arveli, että Mykinesillä määkin tuun kyllästymään lampaisiin sekä myös lintuihin.




 Kaikki tähän mennessä tapaamani henkilöt (sekä paikalliset että myös eräät turistit Ruotsista ja Norjasta, jotka majailivat hostellissa) ovat maininneet vihaavansa säätä ja varoittaneet mua siitä, että sää voi vaihdella todella radikaalisti pienessäkin ajassa. Viime viikolla täällä oli niin kova lumimyräkkä, että koko lentokenttä oli suljettu usean päivän ajaksi. Mulle näytettiinkin kuvia valtavista lumikinoksista kentällä ja katuen varsilla. Myös mun saapumista edeltävänä päivänä oli vielä satanut lunta sen verran, ettei lentoja tullut. Eli tosi hyvä säkä että saavuin juuri eilen! Mykinesin kulkuyhteyksien kanssa on myös aina hiukan arpomista, koska lautta- tai helikopterireitin käytettävyys tiedetään vasta juuri ennen vuoron lähtöä. Mun on tarkoitus lähteä lautalla tänään, ja toistaiseksi aurinko paistaa lähes pilvettömältä taivaalta, joten uskon pääseväni kyytiin! Hassua, että tänään sää on niin erilainen verrattuna eiliseen, mutta toisaalta eipä Suomessakaan voi ihan sokeasti luottaa sääennusteisiin, eli ei mun nyt niin yllättynyt pitäis olla.

Elisabet, hostellin omistaja, kertoi myös että mikäli Färsaarilta halutaan matkustaa muualle maailmaan, on paikallisilla tapana matkustaa Kööpenhaminaan 2-3 päivää ennen vaihtoyhteyden lähtöä, jotta he varmasti pääsevät määränpäähänsä. Siinä on jätetty vähän varaa siihen, ettei jonain päivänä Färsaarilta pääsekään lähtemään:D

Tervetuloa Sorvágurin kylään! Tässä kuvassa näkyvä kaikista taaimmaisin saari on Mykines, jonne tänään lähden! Internetissä http://mykines.info/indexgb.htm on tietoa Mykinesistä, joten uskon tietäväni ainakin jotenkuten millainen paikka mua odottaa!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti